Als je op reis gaat met het vliegtuig, is het belangrijk om een aantal zaken tijdig goed te checken. Om eens na te gaan wat er allemaal komt kijken bij de vlucht, bij het land van bestemming… en of je vooraf bepaalde maatregelen moet nemen. Un homme ou une femme averti(e) en vaut deux (een gewaarschuwde man of vrouw is er twee waard), zeggen de Fransen immers.

Voor je vertrekt

  • Moet je voorgeschreven medicijnen innemen, controleer dan tijdig of jouw medicatie toegelaten is in het land van bestemming of het/de land(en) waar je doortrekt. Voor bijvoorbeeld sterke pijnstillers, bepaalde medicatie tegen epilepsie en sommige slaapmiddelen die als verdovende middelen worden beschouwd, heb je een attest nodig. Zo’n ‘vergunning’ kan worden aangevraagd via het FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten). Je arts of apotheker kan je daarbij helpen.
    Voor reizen buiten de Schengenlanden contacteer je best de website van de INCB (www.incb.org). Je kunt ook het nodige advies inwinnen bij de ambassade van het land van bestemming. Sommige landen zoals bijvoorbeeld India, Pakistan en Turkije hebben een lijst met ‘gebande producten’ of beperken voor bepaalde medicijnen de hoeveelheid die mag worden binnengebracht.
    Voor sommige producten die in eigen land vrij verkrijgbaar zijn in de apotheek heb je in het buitenland een doktersvoorschrift nodig. Het is goed om ook daaraan te denken.
  • Heb je last van reisziekte, dan vraag je best advies aan je arts of apotheker wat je ter preventie kunt doen of innemen.
  • Ben je een risicopatiënt voor DVT (diepveneuze trombose)? Breng je arts dan zeker op de hoogte van je reisplannen, hij zal je wellicht aanraden om steunkousen te dragen.
    Bij een diepveneuze trombose vormt er zich een bloedstolsel in een diep gelegen ader waardoor de bloeddoorstroming belemmerd wordt. Zo’n diepe ader voert het zuurstofarme bloed terug naar het hart en is dus rechtstreeks met hart en longen verbonden.
  • Ga de dag voor je vertrekt tijdig slapen zodat je goed uitgerust kunt vertrekken.
  • Trek comfortabele, loszittende kledij aan om te vliegen. Een nekkussen en eventueel oordopjes kunnen ook handig zijn als het om een lange vlucht gaat.
  • Bekijk aandachtig de bagage-instructies van de vliegmaatschappij zodat je geen gedoe krijgt aan de incheckbalie.
  • Check of je alle nodige reisdocumenten bij hebt voor je thuis vertrekt.

Gedurende de vlucht

  • Drink veel water zodat je voldoende gehydrateerd blijft en vermijd alcohol en drankjes die cafeïne bevatten zoals koffie, thee of cola.
  • Draag je lenzen, dan is het beter om die uit te doen voor je opstijgt. De lucht in een vliegtuigcabine is over het algemeen vrij droog en kan je ogen irriteren als je lenzen draagt.
  • Ben je ingecheckt voor een lange vlucht? Probeer dan zeker wat te slapen. Liefst zonder slaappil zodat je op tijd en stond wakker wordt om de benen eens te strekken.
  • Loop af en toe eens rond. Lang stilzitten kan het risico op DVT (zie hierboven) verhogen. Probeer geregeld ook eens een paar eenvoudige bewegingsoefeningen te doen: benen plooien en strekken, je voeten van voor naar achter over de grond rollen, je voeten ronddraaien…

 

Bron: www.gezondheid.be